Ping!

Sarah

Jaaa, we mogen ons artwork presenteren! Kijk dan naar hoe deze nieuwsbrief er nu uitziet! En de site is ook aangepast!
En dat is niet door de minste gemaakt. Nee, we proberen zo veel mogelijk 'eigen' te houden aan ons boek. En daarom zijn we zo trots dat mijn zus, Jetty van Studio Silurian, de afgelopen tijd voor ons aan de slag is gegaan met het ontwerp. 

Jetty mocht als eerste het manuscript lezen, om zo te begrijpen wat onze boodschap is en op welke manier we die willen publiceren. Op basis daarvan is zij aan het werk gegaan om een logo voor Ping! te creëren dat perfect past bij hoe Arnoud en ik ons werk graag zien. 

Ook ligt er een omslag van het boek (bijna) klaar. Maar deze houden we nog even geheim.

Eén funfact uit het proces van ontwerpen: het blijkt dat de namen Arnoud Wokke en Sarah Sporken typografisch gezien even lang zijn. En dat is grappig, want onze namen hebben niet hetzelfde aantal letters. Komt dat even mooi uit!

Het artwork is meer dan een logo. Er zijn logo's in allerlei kleuren, er zijn primaire en secundaire kleuren, er zijn verschillende headers voor de nieuwsbrief en ook de tekst in video's gaat er anders uitzien. Het is een hele huisstijl. En we zijn er supertrots op!

Arnoud

Soms overstijgt de realiteit fictie. Onze hoofdpersoon, Emmy, maakt graag video's en is daar best wel succesvol mee. Wij zijn ook video's gaan maken om Ping! te promoten op Insta en TikTok. Dat gaat uitstekend - we zijn viral gegaan laatst.

Een video waarin ik uitleg dat ik echt niet Herman van Idols ben kreeg 317.000 views. De andere video's zijn veel minder succesvol, maar de views groeien. Waar in het begin er per video er rond 500 views waren, is dat nu gestegen naar ongeveer 1800 (de Herman-video niet meegerekend natuurlijk). 

De vraag is wat we daaraan hebben. Op de korte termijn weten veel meer mensen van Ping! Op de langere termijn weten we beter hoe we video's moeten maken die mensen echt willen kijken. Wie dacht dat uitgevers nu ineens in de rij staan? Helaas.

Dank voor alle tips voor uitgevers, we nemen met iedereen contact op. Dat gaat lukken, we moeten alleen nog de juiste vinden. Of, als de juiste uitgever niet blijkt te bestaan, dan... ja, wat doen we dan?

We hebben in elk geval de eerste literatuurprijs al binnen. Althans, als je het ChatGPT vraagt. Ik had via een hidden-tag op de site een tekst toegevoegd over een niet-bestaande Vlaamse literatuurprijs die wij hadden gewonnen: de Dreft Literatuurprijs. Niet zichtbaar voor mensen, wel voor AI-modellen. En dat bleek: binnen een paar dagen hadden we deze prijs gewonnen volgens Chat. Gefeliciteerd aan onszelf!

Om dat te vieren hebben we een liedje gezongen, en met hulp van Randal Peelen tot een waar masterpiece gemaakt. Zien? Ga naar onze Tiktok of Insta, en krijg het niet meer uit je hoofd!

Uit den ouden doosch

Arnoud

Project 000. Ik heb uitgelegd hoe dit boek over gescheiden werelden in 2037 er niet kwam. Toen besloot ik dat het wel een podcast zou kunnen worden.

Ik ging aan het werk. Ik kocht een audio-interface en microfoon. Het concept werkte ik uit. Het zouden allemaal korte verhalen worden uit die wereld. 

Maar hoe kon ik die korte verhalen interessant maken? Door telkens het einde te crowdsourcen! Ik vond het een gouden vondst: korte verhalen zonder einde. Telkens de set-up voor een verhaal, waarna ik de reacties zou samensmelten tot een mooi einde. 

Sterker nog: ik had de eerste verhalen al klaar. Ik had de domeinnaam geregistreerd: kvze.nl. Ik was helemaal klaar om hiermee te beginnen. En toen gebeurde er iets waardoor ik het hele idee uitstelde en uiteindelijk heb afgeblazen. 

Wat dat was - dat is iets voor de volgende keer (en dat maakt dit toch een kort verhaal zonder einde hahaha).

Tegenaan gelopen

Is een boek ooit af? We hebben natuurlijk feedback gekregen van uitgevers en tegenlezers (veel dank daarvoor!!!). Aan de hand daarvan zijn we nog dingen aan het aanpassen. 

Zoals wat? We hadden al een paar nieuwe personages toegevoegd, maar nu zijn er nog meer. In het begin van het boek zijn er bovendien wat extra gebeurtenissen met impact. 

Het punt is: die moeten doorwerken in de rest van het boek. Een persoon heeft opeens iets meegemaakt, en denkt daaraan of praat erover. Maar wanneer dan? Dat is een hele puzzel...

Uit het boek

Ping! is fictie, maar veel elementen uit Ping! zijn echt. Hoe een socialmediaverslaving eruit ziet, fysieke plekken waar de hoofdpersonen komen en zo meer. Maar de sociale media die zo'n grote rol hebben, die we hebben we fictief gemaakt. We stellen ze aan je voor:

 

CastYo
Als je video's hebt, zet je die online op CastYo. Hoofdpersoon Emmy is verdraaid goed in het maken van video's. Ze heeft een eigen kanaal op CastYo dat populair is en haar video's hebben een behoorlijk publiek. Veel mensen vinden de video's ook echt leuk, maar zoals op alle sociale media zijn niet alle reacties even... subtiel. 

instagram  tiktok